14000408000908 Test PhotoN

در سال‌های اخیر بروز آتش‌سوزی‌های مختلف در شبه جزیره میانکاله بهشهر به عنوان زیستگاه مهم گیاهی و جانوری این منطقه را در کنار خشکسالی‌ها با تهدیدات مختلف روبرو کرده است و کمبود امکانات و آتش‌سوزی‌هایی که میانکاله را به مرز بحران می‌رساند.

کمبود امکانات و آتش‌سوزی‌هایی که میانکاله را به مرز بحران می‌رساند/حریق‌های جنجالی میانکاله و لودر استجاری

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اجتماعی| در سال‌های اخیر و با گرم شدن هوا همواره شاهد  آتش‌سوزی‌های مختلف در مناطق زیست محیطی و منابع طبیعی در استان مازندران هستیم و در این بین شبه جزیره میانکاله به عنوان زیستگاه مهم گیاهی و جانوری در سال‌های اخیر دچار آتش‌سوزی‌های متعددی شد، آتش‌سوزی‌هایی که نبود امکانات موجب به بحران رسیدن این شبه جزیره شده است.

از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۱ فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های محیط زیستی استان مازندران اتفاق افتاده است، ۹ فقره از این آتش‌سوزی‌ها در شبه جزیره میانکاله اتفاق افتاد و حدود ۵۰ هکتار از عرصه‌های این پناهگاه را سوزاند.

14000408000907 Test PhotoN

بارها و بارها شنیده‌ایم که " پیشگیری بهتر از درمان است" و بدون شک اگر پیشگیری‌های لازم در بخش آتش‌سوزی‌های سریالی میانکاله انجام شود و تجهیزات و امکانات امدادی مناسب در اختیار محیط‌بانان قرار گیرد؛ قطعا" در حوزه درمان بهتر عمل خواهیم کرد.

۵۰ هکتار از اراضی میانکاله بهشهر طعمه حریق شد

براساس آنچه توسط رئیس اداره محیط زیست بهشهر عنوان شده است؛ در سال جاری ۵۰ هکتار از اراضی میانکاله بهشهر طعمه حریق شد و از ابتدای امسال ۸ فقره آتش‌سوزی بالغ بر ۲۲ هکتار از پوشش گیاهی میانکاله را طعمه حریق کرد و در تیرماه امسال نهمین آتش‌سوزی ۲۷ هکتار از پوشش گیاهی سازیل، تمشک و درخچه‌های انار را طعمه حریق کرد.

زمان رضااحمدی گفت: مهمترین عامل آتش‌سوزی در میانکاله انسانی است که از سوی متخلفان صید و شکار، متخلفان ساخت و ساز غیرمجاز و متصرفان عدوانی انجام می‌گیرد و در رابطه با آتش‌سوزی اخیر هم تحقیق در راستای یافتن عامل یا عاملان آتش‌سوزی در میانکاله ادامه دارد.

وی اظهار کرد: آتش‌سوزی اخیر در منطقه " پروانه بادی " رخ داد که با تلاش شبانه ماموران و بومیان پناهگاه حیات وحش میانکاله بهشهر مهار شد.

 همه این عوامل موجب شده است که سالانه دهها هکتار از اراضی بکر میانکاله از بین برود و به نوعی فریادرسی برای این طبیعت بکر نباشد.

14000408000908 Test PhotoN

 

در سال‌های گذشته بارها و بارها از کمبود تجهیزات و امکانات در میانکاله سخن گفته شد و با توجه به قول‌های مساعد سازمان محیط زیست و استانداری برای اختصاص دو دستگاه لودر برای این شبه جزیره، متاسفانه همه این موارد و قول‌ها تنها در یک کاغذ خلاصه شد و به فعلیت نرسید و محیط‌بانان مأموران و دوستداران طبیعت و مردم منطقه و حاشیه شبه جزیره بیش از ۶۸ هزار هکتاری میانکاله تنها با یک لودر استیجاری در مواقع اضطراری و آتش‌سوزی به مقابله با بحران می‌پردازد.

ساخت پایگاه اطفاء حریق در میانکاله لنگ اعتبارات

ساخت پایگاه اطفاء حریق در پناهگاه حیات وحش میانکاله هم از جمله خواسته‌های سال‌های مختلف در این شبه جزیره است که ساخت این پناهگاه لنگ اعتبارات است و براساس آنچه علی‌اکبر یدالهی معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست مازندران اعلام کرده است؛ اعتباری برای این امر تخصیص نیافته است.

وی در گفت‌وگویی اظهار کرد: با توجه به تخصیص نیافتن اعتبار برای ساخت پایگاه اطفاء حریق در پناهگاه حیات وحش میانکاله، یک دستگاه لودر به صورت استیجاری به همراه دو دستگاه خودروی آتش‌نشانی برای اطفاء حریق در پاسگاه مرکزی میانکاله مستقر شده است.

پیشگیری بهتر از درمان بهترین روش برای نجات میانکاله

در کنار همه صحبت‌هایی که از سوی مسؤولان اعلام شده است؛ دوستداران محیط زیست میانکاله هم از این همه آتش‌سوزی‌ها در میانکاله شکایت دارند و خواهان ایجاد حلقه اتصال و دوستی بین نهاد متولی، حامیان، دوستداران و تشکل‌های زیست محیطی، ذینفعان، بومیان و متخصصان محیط زیست، منابع طبیعی و اکولوژیست‌ها رفت.

"جمال ابوطالبی عبدالملکی" در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: میانکاله نیازمند طرح مطالعاتی و پژوهشی و پیدا کردن حلقه اتصال بین مدیریت منطقه حفاظت شده و دوستداران طبیعت و فارغ‌التحصیلان محیط زیست است و همچنان پیشگیری بهتر از درمان است.

مسؤول تشکل زیست محیطی زاغمرز افزود: تنها راه برون رفت از مشکلات خردجمعی و استفاده از تحقیق و پژوهش در میانکاله برای نجات این زیستگاه جانوران و گیاهان است و استفاده از لودر تنها راه اطفای حریق نیست؛ چرا که بخش عمده‌ای از پوشش گیاهی و خاک از بین می‌رود؛ اما راه‌های دیگری هم برای خاموش کردن آتش وجود دارد که متاسفانه اصلا فکری در این راستا نمی‌شود و تنها عدم بودجه برای خرید تجهیزات مهمترین علت بیان می‌شود.

وی با اعلام اینکه  بهترین روش در جلوگیری از آتش‌سوزی‌ها و مشکلات زیست محیطی،  روش پیشگیری از حادثه است، خاطر نشان کرد: متاسفانه این مهم به درستی دیده نشده است و باید  به این مقوله پرداخته شود.

ابوطالبی با بیان اینکه هیچ طرح مطالعاتی و پژوهشی باهدف شناسایی عوامل آتش‌سوزی و پیشگیری وجود ندارد، گفت: با توجه به وجود آتش‌سوزی‌های مکرر در میانکاله و نابودی بخش اعظمی از پتانسیل‌های اکولوژیک این زیستگاه بی‌همتا لازم است که سازمان‌ محیط زیست و دانشجویان و تشکل‌های زیست محیطی روی این موضوع و همچنین موضوع تلفات پرندگان متمرکز شده و طرح های مطالعاتی و پژوهشی ارائه دهند تا پس از شناخت عوامل این حوادث تاسف بار اقدامات پیشگیرانه از سوی سازمان مربوطه و تشکل‌های مرتبط به عمل آید.

حلقه اتصال مفقود است

مسؤول تشکل زیست محیطی زاغمرز افزود: در این میان حلقه اتصال بین مدیریت مناطق حفاظت شده و زیستگاه های سازمان حفاظت محیط زیست با دانشجویان، فارغ‌التحصیلان، تحصیلکرده‌ها و متخصصان رشته محیط زیست دیر زمانیست که مفقود است.

ابوطالبی تصریح کرد: متاسفانه مسؤولان مربوطه به چرایی و روش‌های پیشگیری از حوادث در میانکاله نمی‌پردازند و تنها اعلام می‌شود که بودجه لازم برای خرید تجهیزات مورد نیاز موجود نمی‌باشد و تخصیص نیافته است.

14000408000906 Test PhotoN

 

این فعال زیست محیطی در ادامه خاطر نشان کرد: دربحث شناخت عوامل آتش‌ سوزی‌های میانکاله باید آنها را به سه دسته تقسیم کرد ؛عامل طبیعی که خود شامل چند فاکتور است ، عامل انسانی که به عوامل عمدی و غیرعمدی و سهوی تقسیم می‌شود و نقش عامل عمدی و انتقام‌جویانه بدلیل وجود برخی تنازعات در منطقه درطول سال‌های اخیر همواره برجسته و ملموس بوده است که باید به درستی چاره‌اندیشی شود.

وی گفت: همچنان که بارها اعلام کرده‌ام؛ هنوز هم بهترین روش را روش پیشگیری از حادثه می‌دانیم که هیچوقت به این مقوله پرداخته نشده است و باید در عمل در این راستا کار شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

به گزارش فارس، نابودی محیط زیست در هر شکلی از آتش‌سوزی گرفته تا بروز خشکسالی‌ها و نابودی آب و خاک، نیازمند حمایت جدی مسؤولان در کنار استفاده از خرد جمعی دلواپسان و دغدغه‌مندان محیط زیست است تا همه با هم  از محیط زیست حمایت کرده و برای نجات آن تلاش کنیم.